Постинг
05.05.2011 10:41 -
За сбърканото „висше” образование у нас
Автор: gwendoline
Категория: Други
Прочетен: 4446 Коментари: 14 Гласове:
Последна промяна: 05.05.2011 13:34
Прочетен: 4446 Коментари: 14 Гласове:
-78
Последна промяна: 05.05.2011 13:34
Попаднах на щекотливата тема защо задочниците у нас плащат неправомерно високи семестриални такси. От всичките набълбукани университети, единствено СУ и Техническия универститет в София се придържат към нормативните изисквания, определящи нивата на таксите, останалите вузове безогледно приравняват задочни и редовни студенти с една такса. Подробна статия вижте тук, аз искам друго да натъртя.
Ако разходите за обучение на един задочен студент са дефинирани като три пъти по-ниски в сравнение с тези за редовно обучаващия се, логично ми проблясва, че вероятно това образование е с по-ниско качество (да не кажа направо - три пъти по-ниско!). Задочното обучение се изчерпва с две седмици интензивни лекции (така наречените „очни”) в началото на всеки семестър. Редовният студент минава същия материал за три месеца. Сесията за редовните студенти е малък кошмар, докато изпитите на задочниците са пословично компроментирани. Не искам да навлизам в подробности, това са всеизвестни неща. Наблягам обаче на крайния резултат – всички получават една и съща диплома. Често пъти средния успех на студент-задочник е по-висок от този на редовния и причината е съвсем проста. Един и същ преподавател има различни критерии към редовните си студенти и съвсем други, разбирай по-ниски, към задочните. Поне в нашата катедра беше така. Нас, редовните, ни гонеха до дупка, изпитите особено по специалните предмети бяха истинска драма, докато същите изпити при задочните студенти бяха просто един фарс. Често се случваше скъсани колеги от редовната сесия да се явяват на поправките заедно със задочниците и там взимаха изпита с лекота и нереално високи оценки, просто защото критериите рязко падаха. Накрая дори стана практика на по-хитрите от нас - пропускаха редовните дати и се явяваха на датите за задочници.
Ясно е, че след като системата за образоване го позволява, значи проблема не е в студентите. Нито задочниците имат вина, че изискванията към тях са занижени, а пък таксите им - завишени. За качеството на самото образование пък изобщо няма да подхващам. Обаче точно това е тревожното. Нещата се влошават все повече, висшето образование е превърнато в бизнес за определена преподавателска клика и на никой не му пука за тълпите недообразовани "висшисти", които се изливат всяка година от нароените вузове. Разминаванията между изискванията и нуждите на реалния бизнес и продукта на висшето ни образование стават все по-дълбоки. Докарахме се дотам, че дипломата за висше образование у нас загуби всякаква стойност, въпреки високите такси. И продължават да никнат нови висши учебни заведения... Сбъркана работа, много сбъркана.
Ако разходите за обучение на един задочен студент са дефинирани като три пъти по-ниски в сравнение с тези за редовно обучаващия се, логично ми проблясва, че вероятно това образование е с по-ниско качество (да не кажа направо - три пъти по-ниско!). Задочното обучение се изчерпва с две седмици интензивни лекции (така наречените „очни”) в началото на всеки семестър. Редовният студент минава същия материал за три месеца. Сесията за редовните студенти е малък кошмар, докато изпитите на задочниците са пословично компроментирани. Не искам да навлизам в подробности, това са всеизвестни неща. Наблягам обаче на крайния резултат – всички получават една и съща диплома. Често пъти средния успех на студент-задочник е по-висок от този на редовния и причината е съвсем проста. Един и същ преподавател има различни критерии към редовните си студенти и съвсем други, разбирай по-ниски, към задочните. Поне в нашата катедра беше така. Нас, редовните, ни гонеха до дупка, изпитите особено по специалните предмети бяха истинска драма, докато същите изпити при задочните студенти бяха просто един фарс. Често се случваше скъсани колеги от редовната сесия да се явяват на поправките заедно със задочниците и там взимаха изпита с лекота и нереално високи оценки, просто защото критериите рязко падаха. Накрая дори стана практика на по-хитрите от нас - пропускаха редовните дати и се явяваха на датите за задочници.
Ясно е, че след като системата за образоване го позволява, значи проблема не е в студентите. Нито задочниците имат вина, че изискванията към тях са занижени, а пък таксите им - завишени. За качеството на самото образование пък изобщо няма да подхващам. Обаче точно това е тревожното. Нещата се влошават все повече, висшето образование е превърнато в бизнес за определена преподавателска клика и на никой не му пука за тълпите недообразовани "висшисти", които се изливат всяка година от нароените вузове. Разминаванията между изискванията и нуждите на реалния бизнес и продукта на висшето ни образование стават все по-дълбоки. Докарахме се дотам, че дипломата за висше образование у нас загуби всякаква стойност, въпреки високите такси. И продължават да никнат нови висши учебни заведения... Сбъркана работа, много сбъркана.
Колко струва образованието в чужбина?
Сивата история на България | Разказ 5/50
3 Предприемачески уроци можете да научит...
Сивата история на България | Разказ 5/50
3 Предприемачески уроци можете да научит...
И като всеки български бизнес напоследък - нефелян!:(
Тъжно е - детето ми е в първи клас...какво ще бъде?!
Дано задобрим!:))
цитирайТъжно е - детето ми е в първи клас...какво ще бъде?!
Дано задобрим!:))
tit написа:
И като всеки български бизнес напоследък - нефелян!:(
Тъжно е - детето ми е в първи клас...какво ще бъде?!
Дано задобрим!:))
Тъжно е - детето ми е в първи клас...какво ще бъде?!
Дано задобрим!:))
Често казано, и аз се надявам докато ми пораснат децата, нещата да влязат в релси. Че ще плащаме е ясно, безплатен обяд няма. Ама поне да има за какво, защото не бих давала пари за псевдо-образование. Не в притежание на тапията е смисъла, а в реализацията после.
имаме си и мин.гов.еду - с министър-финансист, който яко набива китарите на ректорите по въпросите за "добре стопанисвания ВУЗ" - не просто е бизнес, а е нещо, от което държавата си измива ръцете...
Образованието остава работа на добра воля.
цитирайОбразованието остава работа на добра воля.
razkazvachka написа:
имаме си и мин.гов.еду - с министър-финансист, който яко набива китарите на ректорите по въпросите за "добре стопанисвания ВУЗ" - не просто е бизнес, а е нещо, от което държавата си измива ръцете...
Образованието остава работа на добра воля.
Образованието остава работа на добра воля.
Тъжна история. Никой не мисли за бъдещето, всеки прави само това - измива си ръцете.
Благодаря за коментара.
Така си беше.Само,че сега май няма и значение къде си завършил - има ВУЗ -ове,където студентите трудно говорят български.Със същите занижени критерии обаче взимат достатъчно добри дипломи.Абе сбъркана не, ами тотално.
цитирайнадявам се, че все още има значение за работодателя откъде ти е дипломата, поне така чувам и виждам около себе си, което е леко успокоително. Но като цяло българската диплома за образование, особено за висшето, е обезценена до крайност.
цитирайсъгласна съм с много от нещата, казани от теб, най- вече за това, че дипломата е загубила стойност, защото образованието се превърнало в бизнес на една преподавателска клика...- това много ми хареса като констатация.
Не съм съгласна, че така обаче разделяш нещата- задочни- редовни.
Аз бях задочно. И аз и повечето мои колеги не бяхме на такава форма на обучение, заради мързел и висене по барове, а просто защото всички работехме от малки- така се беше случил живота ни.
Признавам- всичко, което са ми преподавали в университета, аз вече го знаех от практиката по някакъв начин, дори го знаех по- добре...заради това не бях доволна от обучението...
Но понеже съм учила и в чужбина и то в държавен университет в чужбина, знам, че образованието в България КАТО СТРУКТУРА и материал, който се преподава е....много зле.
Качеството, което предлагат университетите е много ниско, а искат доста пари от студентите.
А иначе за дипломите Гуен, какво да ти кажа..Кеймбридж има толкова абсолвенти, които са завършили ПО интернет дори..дори не задочно..а по интернет.. много от висшите мениджъри на световни компании са с такива. И редовните и задочните и дистанционните на Кеймбридж са с едни и същи дипломи- няма как..и нека е така, нека хората да имат равни шансове.
Въпроса е в материала който се преподава и колко качествено е подготвен той.
цитирайНе съм съгласна, че така обаче разделяш нещата- задочни- редовни.
Аз бях задочно. И аз и повечето мои колеги не бяхме на такава форма на обучение, заради мързел и висене по барове, а просто защото всички работехме от малки- така се беше случил живота ни.
Признавам- всичко, което са ми преподавали в университета, аз вече го знаех от практиката по някакъв начин, дори го знаех по- добре...заради това не бях доволна от обучението...
Но понеже съм учила и в чужбина и то в държавен университет в чужбина, знам, че образованието в България КАТО СТРУКТУРА и материал, който се преподава е....много зле.
Качеството, което предлагат университетите е много ниско, а искат доста пари от студентите.
А иначе за дипломите Гуен, какво да ти кажа..Кеймбридж има толкова абсолвенти, които са завършили ПО интернет дори..дори не задочно..а по интернет.. много от висшите мениджъри на световни компании са с такива. И редовните и задочните и дистанционните на Кеймбридж са с едни и същи дипломи- няма как..и нека е така, нека хората да имат равни шансове.
Въпроса е в материала който се преподава и колко качествено е подготвен той.
ddiaries написа:
съгласна съм с много от нещата, казани от теб, най- вече за това, че дипломата е загубила стойност, защото образованието се превърнало в бизнес на една преподавателска клика...- това много ми хареса като констатация.
Не съм съгласна, че така обаче разделяш нещата- задочни- редовни.
Аз бях задочно. И аз и повечето мои колеги не бяхме на такава форма на обучение, заради мързел и висене по барове, а просто защото всички работехме от малки- така се беше случил живота ни.
Признавам- всичко, което са ми преподавали в университета, аз вече го знаех от практиката по някакъв начин, дори го знаех по- добре...заради това не бях доволна от обучението...
Но понеже съм учила и в чужбина и то в държавен университет в чужбина, знам, че образованието в България КАТО СТРУКТУРА и материал, който се преподава е....много зле.
Качеството, което предлагат университетите е много ниско, а искат доста пари от студентите.
А иначе за дипломите Гуен, какво да ти кажа..Кеймбридж има толкова абсолвенти, които са завършили ПО интернет дори..дори не задочно..а по интернет.. много от висшите мениджъри на световни компании са с такива. И редовните и задочните и дистанционните на Кеймбридж са с едни и същи дипломи- няма как..и нека е така, нека хората да имат равни шансове.
Въпроса е в материала който се преподава и колко качествено е подготвен той.
Не съм съгласна, че така обаче разделяш нещата- задочни- редовни.
Аз бях задочно. И аз и повечето мои колеги не бяхме на такава форма на обучение, заради мързел и висене по барове, а просто защото всички работехме от малки- така се беше случил живота ни.
Признавам- всичко, което са ми преподавали в университета, аз вече го знаех от практиката по някакъв начин, дори го знаех по- добре...заради това не бях доволна от обучението...
Но понеже съм учила и в чужбина и то в държавен университет в чужбина, знам, че образованието в България КАТО СТРУКТУРА и материал, който се преподава е....много зле.
Качеството, което предлагат университетите е много ниско, а искат доста пари от студентите.
А иначе за дипломите Гуен, какво да ти кажа..Кеймбридж има толкова абсолвенти, които са завършили ПО интернет дори..дори не задочно..а по интернет.. много от висшите мениджъри на световни компании са с такива. И редовните и задочните и дистанционните на Кеймбридж са с едни и същи дипломи- няма как..и нека е така, нека хората да имат равни шансове.
Въпроса е в материала който се преподава и колко качествено е подготвен той.
Ако разделението задочни-редовни не съществуваше в тази му форма, която описвам, нямаше изобщо да повдигам въпроса. Но това все още е ширеща се практика сред повечето вузове у нас. Много ще е хубаво критериите и изискванията да са еднакви към всички студенти, както е в чужбина, но засега оставаме в сферата на добрите пожелания. Друг въпрос е също неспирното роене на филиали, звена, нови вузове, вече във всяка паланка има някакво висше учебно заведение, където титулярите на големите вузове ходят за да изкарат някой допълнителен лев, но не и за да изграждат студентите.
postinga ti e procheten 112 puti a veche ima obshto 134 glasa!!!:) stranna e tazi aritmetika v bloga:)
цитирайddiaries написа:
postinga ti e procheten 112 puti a veche ima obshto 134 glasa!!!:) stranna e tazi aritmetika v bloga:)
Забелязах и аз, нощеска са ми хакнали стотина минуса, явно някой се дразни на постинга, но не е болка за умирачка, хаха! Ако някой има различно мнение, да си го каже, както направи ти, иначе само мога да се посмея!
Поздрави и честит празник!
Аз отивам да шпиковам агнешкото бутче! :)))
11.
ketcakuatl -
ЧЕСТИТ ПРАЗНИК
06.05.2011 18:13
06.05.2011 18:13
Бях загубил връзката с нета за няколко дена, затова пиша сега. Нямам преки впечатления по темата, но синът ми учи задочно и никак не се оплаква, което ме навежда на мисълта че сигурно си права. Добър апетит с агнешкото бутче.
цитирайketcakuatl написа:
Бях загубил връзката с нета за няколко дена, затова пиша сега. Нямам преки впечатления по темата, но синът ми учи задочно и никак не се оплаква, което ме навежда на мисълта че сигурно си права. Добър апетит с агнешкото бутче.
Готова съм с бутчето, след малко качвам снимките във фейса, ела да видиш и да кажеш как е! :)))))
А представяш ли си какво става там, където е изцяло платено - частните училища по цял свят? Не виждам кой преподавател ще си позволи да остави на поправителен човек, чийто баща е броил луди пари. Тези заведения са на собствена издръжка и ако искат второто дете в семейството да дойде при тях със съответната такса, първото не трябва да има никакви проблеми.
цитирайtutankhamon661 написа:
А представяш ли си какво става там, където е изцяло платено - частните училища по цял свят? Не виждам кой преподавател ще си позволи да остави на поправителен човек, чийто баща е броил луди пари. Тези заведения са на собствена издръжка и ако искат второто дете в семейството да дойде при тях със съответната такса, първото не трябва да има никакви проблеми.
Това се отнася най-вече за нашенските частни училища. Но имам малко по друго виждане относно такива училища навън. Там реномето стои над всичко, а то се гради на високи изисквания към ученици и студенти, съответно им се предлага качествено образование и дипломата е наистина златна. А тука произвеждаме дипломи на килограм и те нямат никакво покритие. Да не говорим пък с каква насмешка работодателя се отнася към чужбинската диплома на даден кандидат, един вид какво си въобразява като е завършил еди-къде си?! Пак казвам, всичко е много сбъркано, откъдето й да го погледнеш.
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 9950
Блогрол
1. Един женски блог
2. Блогът на him
3. Блогуващия с пилци
4. Nomad by nature
5. Злободневни
6. Reality bites
7. Пътеписи
8. Магически разкази, фентъзи, фантазии, приказки, легенди, историйки, пародии
9. tutankhamon661
10. cooks and bakes
11. Рецепти
12. ddiaries
13. kite
14. Кайти
15. The Law
16. Вкусът на живота
17. Изделия от дърво
18. Regrets
19. Разни
2. Блогът на him
3. Блогуващия с пилци
4. Nomad by nature
5. Злободневни
6. Reality bites
7. Пътеписи
8. Магически разкази, фентъзи, фантазии, приказки, легенди, историйки, пародии
9. tutankhamon661
10. cooks and bakes
11. Рецепти
12. ddiaries
13. kite
14. Кайти
15. The Law
16. Вкусът на живота
17. Изделия от дърво
18. Regrets
19. Разни